همواره فرش‌های دستباف از نظر اصالت، زیبایی و کیفیت جزء پر طرفدار‌ترین صنایع دستی در دنیا بوده‌اند. سهم ایران از بازار‌های جهانی و برندینگ در دنیا سهم موثر و قابل توجهی است. همواره فرش‌های دستباف ایرانی در بازار‌های جهانی به عنوان برند برتر فرش دستباف شناخته شده‌اند. در میان فرش‌های ایرانی نیز رقابتی مهمی در جریان است. در این مقاله به معرفی بهترین فرش دستباف ایران و آشنایی با ویژگی بهترین فرش‌های دستباف می‌پردازیم.

برترین برند تولید کننده فرش دستباف کدام استان است؟

برترین برند تولید کننده فرش دستباف ایرانی

همواره یکی از مهم‌ترین پارامتر‌ها در خرید فرش دستباف در ایران موضوع خاستگاه و منطقه بافت این فرش‌ها است. خاستگاه‌ها موضوعی بسیار مهمی در شناسایی برترین برند‌های فرش دستباف هستند، زیرا علاوه بر طرح‌های اختصاصی آن منطقه شیوه بافت و سبک و سیاق خاص خود را دارند که دارای برتری‌هایی نسبت به خاستگاه‌های دیگر است.

هر خاستگاهی در ایران فرش‌هایی با ویژگی‌های خاص خود تولید می‌کند. برخی از این شهر‌ها مانند تبریز، کاشان و حتی اصفهان از شهرت جهانی برخوردار هستند. در ادامه به بررسی برخی خاستگاه‌های مشهور فرش دستباف ایرانی می‌پردازیم.

فرش دستباف تبریز

تبریز بدون شک یکی از برترین برند‌های تولید کننده فرش دستباف در ایران و جهان است. فرش‌های تبریزی جزء متنوع‌ترین فرش‌های دستباف ایرانی هستند. از مهم‌ترین ویژگی قالی‌های این منطقه می‌توانیم به استحکام و تراکم بسیار بالا اشاره کنیم. همواره فرش‌های تبریزی جزء زیبا‌ترین فرش‌های دستباف در ایران شناخته شده‌اند.

بافندگان تبریزی از شیوه بافت ترکی در بافت فرش‌ها استفاده می‌کنند که به عقیده بیشتر کارشناسان بهترین شیوه بافت فرش دستباف به شمار می‌آید. همواره برند‌های ترکی و بافندگان برتر، نام و برند خود را در حاشیه‌های کناری دستباف می‌بافند.

فرش دستباف کاشان

کاشان؛ مهد فرش و قالی ایران زمین، از گذشته‌های دور صاحب تمدن فرش‌بافی بوده است. برخی کارشناسان تمدن فرش بافی را متعلق به تمدن چند هزار ساله کاشان می‌دانند. در اکثر موزه‌های صنایع دستی کهن و معاصر در سراسر دنیا فرش‌های کاشان به عنوان شناسنامه فرش دستباف به نمایش درآمده‌اند. کیفیت و زیبایی فرش‌های دستباف کاشان به قدری است که این شهر را به عنوان پایتخت فرش دستباف دنیا می‌شناسند. از مهم‌ترین ویژگی‌های زیبایی شناختی قالی‌های این منطقه می‌توانیم به تنوع بی‌نظیر رنگ‌ها و ظرافت آن‌ها اشاره کنیم.

فرش دستباف اصفهان

شهر فرهنگ و هنر، اصفهان همیشه در صنایع دستی فاخر و اصیل پیشرو بوده‌ است. یکی از مشهور‌ترین فرش‌های دستباف در دنیا در اصفهان مربوط بافندگان نائینی است. نائين و اصفهان همواره جزء مهمی در تولید فرش‌های دستباف فاخر، ظریف و کلکسیونی به عهد داشته‌اند. در این مناطق از شیوه بافت فارسی استفاده می‌کنند که معمولا فرش‌های این ناحیه، ظریف و نازک‌تر از فرش‌های دیگر خاستگاه‌ها است.

فرش دستباف کرمان

یکی از استان‌های صاحب طرح‌های جذاب و اصیل در ایران، کرمان است. طرح و نقش فرش‌های دستباف کرمان از نظر تنوع و زیبای در سطح بسیار بالایی هستند تا جایی که جهانگرد معروف یعنی مارکوپولو با دیدن فرش‌های کرمانی عاشق و محسور فرش‌های دستباف ایرانی شد. در واقع خاستگاه کرمان یکی از مناطقی است که فرش دستباف ایرانی به شناخت جهانیان رسیده است. فرش‌های این منطقه عمدتا به صورت پر جزئيات، خلاقانه و بسیار ریزبافت هستند. عمده شیوه بافت فرش‌ها در این منطقه به صورت گره‌ترکی است. بنابراین قالی‌های کرمانی مانند قالی‌های تبریزی از استحکام و ظرافت بسیار بالایی برخوردار هستند.

فرش دستباف قم

یکی از پیشتازان فرش دستباف مدرن و ابریشمی بدون شک استان قم‌ است. همه علاقه‌مندان فرش دستباف فرش‌های استان‌ قم را به دستباف‌های تمام ابریشمی و سرشار از طرح و نقش‌های گل‌های بهاری و فرنگی می‌شناسند. اگر به دنبال فرش‌های تمام ابریشم و بسیار ارزنده هستند، دستباف‌های قم یکی از برترین برند‌های فرش دستباف ابریشمی هستند. این فرش‌ها با توجه به تمام ابریشمی بودن، از تراکم و ظرافت بسیار زیادی در میان فرش‌های دستباف ایرانی برخوردار هستند.

فرش دستباف ترکمن

قالی‌بافی همواره یکی از تخصص‌های برتر ایل بزرگ و اصیل ترکمن در شمال ایران بوده‌است. ترکمن‌ها مهارت بسیار زیادی در صنعت قالی و گلیم‌بافی دارند. فرش‌های دستباف این منطقه عمدتا از پویایی و ضخامت بسیار همراه است. ترکمن‌ها نیز در بافت فرش‌ها از شیوه بافت ترکی استفاده می‌کنند. طرح و نقش این قالی‌ها عمدتا از نماد‌های سنتی و متقارن تشکیل شده‌است.

ویژگی‌ های یک فرش دستباف با کیفیت چیست؟

ویژگی فرش دستباف خوب

برای تشخیص برترین برند فرش دستباف در ایران، علاوه بر خاستگاه، نیازمند بررسی پارامتر‌های مهمی مانند مواد اولیه، کیفیت و طیف‌های رنگی مورد استفاده در فرش دستباف و همچنین طرح‌ها و برند سازنگان برتر اشاره کنیم. همچنین هر خاستگاهی با توجه به ویژگی‌های منطقه‌ای و فرهنگی از اصول و منابعی مختلفی در تهیه و تولید مواد اولیه مانند رنگ و الیاف استفاده می‌کند. همچنین فرهنگ بومی مناطق مختلف ایران در طرح‌ها و نقش و نگار فرش‌های دستباف بسیار موثر هستند.

الیاف فرش دستباف

الیاف یکی از مهم‌ترین پارامتر‌های تعیین کننده برتری فرش‌های دستباف هستند. همواره الیافی مانند پشم و ابریشم از محبوبیت بسیار بالایی در میان طرفداران فرش‌های دستباف برخوردار هستند. همچنین این الیاف عمدتا در ترکیب با سایر الیاف‌ مانند پنبه و کرک مورد استفاده بافندگان قرار می‌گیرند.

برترین برند‌های‌ فرش‌ دستباف ایران همواره از الیاف مقاوم و رنگ‌پذیر استفاده می‌کنند. این برند‌ها فرش‌هایی با ثبات رنگی بسیار بالا و قوام مطلوب را تولید و روانه‌ بازار می‌کنند. از بهترین الیاف مورد استفاده در فرش‌های دستباف ایرانی می‌توانیم به پشم ماکویی در فرش تبریز و الیاف ابریشم خالص در فرش‌های استان قم اشاره کنیم.

رنگ فرش دستباف

طیف رنگی فرش‌های دستباف یکی از پارامتر‌های تعیین کننده در برتری برند‌های فرش دستباف ایرانی است. امروزه رنگ‌های فرش دستباف در ایران از انواع طبیعی و مصنوعی در رنگرزی الیاف مورد استفاده قرار می‌گیرند. مطلوب است که رنگ‌های طبیعی با توجه به اصالت و زیبایی بیشتر، در جایگاه بالا‌تری نسبت به رنگ‌های مصنوعی قرار می‌گیرند. علاوه بر نوع رنگ‌ها، شیوه عمل آوری و ثبات رنگ‌ها نیز در فرش‌های دستباف از اهمیت بسیار برخوردار است. همواره استان کاشان و تبریز فرش‌های با طیف رنگی بالا و با ثبات را روانه بازار می‌کنند.

طرح فرش دستباف

هرچه نقش و نگار فرش‌های دستباف بیشتر و همچنین دارای جزئيات ریز‌تری باشند، ارزش مادی و معنوی آن‌ها نیز بسیار بیشتر خواهد بود. برترین‌ برند‌های فرش دستباف ایران در استان‌های تبریز، اصفهان، کاشان، کاشمر، قم، بند ترکمن، ارومیه، اردبیل، مشهد و کردستان قرار دارند. در این میان استان تبریز به عنوان متنوع‌ترین طرح‌های فرش دستباف را در ایران به خود اختصاص داده است.

برند سازنده فرش دستباف

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده در بالا، یکی از مهم‌ترین معیار‌‌های سنجش برتری فرش‌های دستباف ایرانی، برند سازنده و برند بافنده فرش‌های دستباف است. معمولا بافندگان مطرح و صاحب سبک به ارزش مادی و معنوی نهایی فرش‌های دستباف می‌افزایند. هر خاستگاه صاحب تعدادی برند و بافنده مشهور و صاحب سبک‌ است. معمولا بافندگان مشهور با طراحی نام و امضای خود در حاشیه فرش‌ها به معرفی خود می‌پردازند.

کلام نهایی

تمام فرش‌های ایران زمین از نظر کیفیت و زیبای به نوبه‌ی خود در سطح بالا و رفیعی قرار دارند. استان‌های تبریز و کاشان جزء برترین‌ تولید کنندگان فرش دستباف در دنیا شناخته شده‌اند. فرش‌های تبریزی علاوه بر تنوع بالا، از تراکم و استحکام بسیار بالایی در صنعت دستباف برخوردار هستند. همچنین فرش‌های قم از نظر زیبایی و نوآوری در سطح بسیار بالایی قرار دارند. فرش‌های اصفهان، کرمان، کردستان، کرمانشاه، ترکمن و مشهد نیز از نظر زیبایی و کیفیت در سطح بالایی در میان فرش‌های دستباف ایرانی قرار دارند.

همواره در خرید فرش‌ دستباف ایرانی به برند سازنده و بافنده توجه ویژه‌ای داشته باشید و همچنین  برترین برند‌های فرش دستباف ایرانی را از فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز خریدار نمایید.

بازگشت به لیست